torstaina, marraskuuta 23, 2006

Antti Huttunen ja MOS tekee paluun

Mainonta on syvältä -blogin jo kerran haudannut Antti Huttunen päättää näyttää M&M:lle mistä kana pissii. Urho tukee täysin Antin aikeita ja siksi julkaisee oheisen tiedotteen.

Kysymys M&M-lehden suuntaan: Jos väittää olevansa tämän maan mainonnan ja markkinoinnin ykkösjulkaisu, niin miksi lehti ei huomioi alan valtakunnan ykkösblogia millään tavalla?

***


Tammikuussa 2006 sai alkunsa Mainonta on syvältä –blogi. Mainosalan pilkuistaan pääsemättömiin leopardeihin väsynyt copywriter päätti kokeilla, millainen ympäristö blogosfääri on.

Reilu puoli vuotta myöhemmin odotukset olivat moninkertaisesti ylittyneet.

- Kymmeniätuhansia lukijoita, puolisataatuhatta sivunäyttöä! Ja blogipaidat, ne menivät kuumille kiville, sanoo Antti Huttunen, mies pahamaineisen blogin takana.

– Lisäksi lasken meriitiksi sen, ettei asemaansa ylikorostava M&M-lehti maininnut blogia kertaakaan sivuillaan, kyllähän sellainen nousee hattuun, jos kerran jo pienemmät palkinnot alan kilpailuista joillekin muille, hän jatkaa.

Markkinoinnin opiskelijat, mainosalan ihmiset ja tavalliset kadun miehet ja naiset seurasivat blogia ja myös kommentoivat asioita, nimellä tai nimettöminä.

- Parempihan se on, että edes puun takaa laukoo, kuin pitäisi turpansa kiinni. En väitä olevani oikeassa kaikessa, mutta en ole väärässäkään. Turbulenssi ja sopiva provokaatio on tässä se juttu, Antti sanoo rennosti hymyillen ja sentteri pystyssä.

Lukijoita blogi keräsi kaikista itseään kunnioittavista mainostoimistoista. Pääsääntöisesti siten, että oikeasti innovatiiviset yritykset olivat myös aktiivisimmin edustettuina.

Kaikki tarinat sisältävät alun ja lopun. Jokainen kampanja alkaa ja päättyy. Päätyttyäänkin päivittämätön blogi keräsi satoja ja taas satoja lukijoita viikossa.

- Uskon vakaasti, että ala kaipaa sitä idioottia, joka sanoo ääneen, jos keisarilla ei hänen mielestään ole vaatteita, sanoo Antti.

– Siksi Mainonta on Syvältä kaksi tulee pyyhkimään pöydän 70 % tuuheampana ja tarvittaessa tuplasti vittumaisempana. Kyllä, huhut ovat totta, jatko-osa tulee, Antti naureskelee.

Tulevasta hänellä on suuret luulot:

- Pian koko Suomi kuiskii Mainonta on Syvältä II:n lähestyvästä ensi-illasta. Ja siitä, kuinka sitä ensimmäisen osan maineteoilla ratsastaen sitä härskisti mainostetaan muissa blogeissa. Virittäydy tunnelmaan, valmistaudu väistämättömään. Muutaman viikon päästä maailma ei ole entisensä. Asiasta saa mainita niin monelle kuin vain pystyy, katsotaan, millainen on blogosfäärin voima, sanoo Antti ja tähyää mystisesti tulevaisuuteen. Siellä on jotain kirkasta, ilmeisesti subjektiivista hölmöilyä, koska hän asettaa kätensä häikäisysuojaksi.

29.11. kello 17 pamahtaa osoitteessa http://babylonhelsinki.blogspot.com

lauantaina, marraskuuta 18, 2006

PS3 kaupoissa - mainokset floppeja

Vihdoin. Pelihirmujen vuosien mittainen odotus päättyi kun Playstation 3 -konsoli tuli eilen myyntiin. Pelikonsoli on sellainen tuote, jota saadaan myydyksi ilman öky-hintaista mainoskampanjaa, mutta silti mainokset eivät voi olla ihan mitä sattuu.

Tässä yksi esimerkki pleikkarin täydellisestä epäonnistumisesta.



Kettu kuittaa.

lauantaina, marraskuuta 11, 2006

Ärsyttävimmät mainokset vol. 1

Urho lupaa. Aion tuoda julki tässä blogissa enemmän tai vähemmän tiuhaan tahtiin suomalaisten kuluttajien mielipiteitä ärsyttävistä mainoksista, sillä ne saavat allekirjoittaneen usein hymyilemään makeasti.

Ao. lainaukset ovat pyydystetty eräältä suurelta suomalaiselta urheilufoorumilta.

"Tuli mieleen, että tosta ISS:n mainoksesta sais aika hauskan markkinoinnin märkä uni / todellisuus -vastakkainasettelun, kun mainospätkästä leikkaisi suoraaan krapulaiseen siivoojaminnaan, joka vittuuntuneena potkii pölyjä pöydän alle kohteessaan. Kaiken kruunaisi vielä lopussa sekoileva vartijamartti, joka purkais agressioitaan alepan edessä kurittamalla jotain kaljavarasta leipomalla tämän naamaa asfalttiin."


"Mazda 3 mainos jossa auto on ylösalaisin Itäkeskuksen katossa. Siis haloo, kuka on se henkilö joka käy kouluja vuosikaudet, tekee näin paskan mainoksen ja saa siitä vieläpä rahaa? Kyseinen mainos on ehdottomasti yksi kaikkien aikojen kamalimpia tekeleitä, automerkki Mazdan arvo minun silmissäni laski entisestään."


"Coca-Colan uusi light-versio Zero ja sen ympärillä pyörivä mainoskamppanja v*tuttaa todella rankasti. Perusajatus on dude/dudette - lad/ladette - tematiikka, joka toimi vuonna 1998 American Pie:ssa yhdellä katselukerralla ja vähemillä ikävuosilla. Cokiksen kamppanjat ovat oksettaneet ennekin imelällä yliamerikkalaisuudellaan (joulupukki) ja aina pahemmaksi menee.

Kaikkia ko. tuotteen kohdalla käytettyjä sloganeita ja niiden positiivisia mielleyhtymiä en edes ymmärrä esim. "Miksei bileitä ja Zero morkkista". Täh, miksi ihmeessä hyvien bileiden jälkeen muka pitäisi olla morkkis vaikka olisi juonut vinettoa vaikka kuinka? Krapula korkeintaan.

Lisäksi jossain taisi olla "Miksei hyvää meninkiä ja Zero luonnonsuojelua". Tämä ylittää korniudessaan rajat jopa Coca-Colan kohdalla. En itse mikään puihinkahliutuja ole, mutta jos Coca-Colan kaltainen megakorporaatio päästelee tällaisia mainoksiinsa, niin oho.

Koko touhu tuo mieleen mielleyhtymiä Kanariansaarilla ördääviin rumiin ja kalpeisiin sikabritteihin."


"Tämä joku Sunsilk shampoo vai mikälie onkaan vituttaa kyllä äärettömästi aina kun se tulee, mainoksen lopuksi se mainosämmä huutaa vielä "SANSILK", voi helvetti."

Reply: "Jos en ihan väärässä ole niin tämä mainosämmä tottelee myös nimeä Kari Hietalahti."


Urho kuittaa tältä erää.

maanantaina, marraskuuta 06, 2006

Google sukeltaa paperimedian virtaan

Valtaus. Hakukonejätti Google ilmoitti kokeilevansa uutta mainostusohjelmaa Yhdysvalloissa, jonka idea on tiivistetysti se, että Googlen asiakkaat voivat ostaa mainostilaa yli 50 jenkkilehdestä. Joukossa mm. New York Times ja Washington Post.

Rahastus. Google tekee rahaa ottamalla välistä muutaman sentin, aivan kuten pari vuotta netissä pyörinyt AdWords-ohjelma tuottaa yhtiölle.

Ohjelma on avoin suurelle yleisölle 2007.

Jos. Mikäli Urho olisi ison lehden iso herra ja iso-G tarjoaisi tämmöistä diiliä... suostuisin heti, välittömästi. Sanomalehdellä ei ole tässä asiassa muuta kuin voitettavaa.

sunnuntaina, marraskuuta 05, 2006

Coca-Colaa tiskiin ja päivän hyvä työ plakkariin

Tässä Urhon sekalaisia poimintoja hyvistä mainoksista tänä päivänä:

Coca-Cola. Tämä saa jopa hyvälle mielelle. Mahtavaa duunia! Aukeaa GTA-faneille parhaiten.



Xbox. Bäng! Ameriiikan tarkastajatädit ei tykännyt ja otti pois telkusta.



Apple iPod. Hulvatonta. Musiikista vastaa Wolfmother.

Urhon paluu

Hej på dig! Jag hetar Urho och jag är stygg.

No joo. Tulipa sitten pidettyä täysin luvattomasti taukoa tähän blogiin kirjoittamisessa, mutta nyt Urho palaa - parempana kuin koskaan!

Mainosmaailmassa on tapahtunut sitten elokuun paljon ja jos niitä alkaisin tässä niputtamaan yhteen niin eihän Blogger.comin levytila siihen millään taipuisi. Joten jätän väliin - mennään suoraan asiaan, eli mainoksiin siis.

Pinnalla. Mieleeni pongahtaa slogan "hakukone joka ymmärtää suomalaista", www.fi:n mainoksesta. Nyt kun ajattelen enemmän niin mieleen sinkoaa "no huhhuh", www.fi:n mainoksesta.

Mitä mitä!? Missä DNA ja "Elämä on"!? Missä "EB on siististi cool"!?

Urhon pitää varmaan käyttää www.fi:tä ja tsekata missä "Elämä on" on. - Haa löysin!

Tai sitten en. Löysin DNAn... mutta mitä! Käteen jäi vain "Toiset on". Mihin maailma on menossa? Express Bus-nykymeisinkiä en edes viitsi tutkia tai hutkia.

Urho kuittaa.